Cesty k pracovní spokojenosti…
Mít reálná očekávání…
Je důležité si uvědomit, že práce sestry není jednoduchá. Je to náročné povolání, které vyžaduje velkou dávku empatie a schopnosti řešit problémy, a také vlastnosti, kterou nazýváme frustrační tolerance. Je důležité si připomenout, že každá práce má své výhody i nevýhody, a že ne všechno půjde hladce a ne vždy se za to co děláme dočkáme ovací. Děláme v reálném prostředí, s reálnými lidmi. Pacienti v nemocnici jsou často ve složité životní situaci, kolegové a nadřízení jsou tlačeni svými úkoly a odpovědností. Je důležité učit se vidět věci v jejich kontextech, učit se porozumění nejen jiným, ale i sobě a svým pocitům. Pokud si budete mít reálná očekávání od sebe, pacientů, kolegů a nadřízených, budete mít snazší přizpůsobení se stresu a budete se cítit více spokojeně s výsledky své práce.
Komunikovat s kolegy…
Klíčem k vytvoření dobrého týmového prostředí porozumění a spokojenosti v práci je komunikace a cílené budování dobrých, korektních vztahů. Pokud máte dobrý vztah s ostatními kolegy, můžete se spolehnout na jejich pomoc a podporu v obtížných situacích. Je důležité, aby byl tým na jedné lodi a aby všichni byli motivovaní k dosažení stejných cílů.
Udržovat rovnováhu mezi prací a osobním životem…
Je důležité mít vyvážený životní styl. Uvědomte si, že nikdy nebudete nejlepší ze všech. A nikdy nebudete všemi za nejlepší ze všech považováni. I mnoha pacientům nemusí váš přístup vyhovovat. Pokud se budete snažit pracovat příliš mnoho, snažit se všem a za každých okolností vyhovět, může to vést k vyhoření. Pamatujte si, že často první vyhoří ti nejzodpovědnější pracovníci, protože první shoří ti, co se nejlépe zapalují! Na druhé straně, pokud nebudete pracovat dostatečně, budete se snažit v tom nějak kličkovat, může to vést ke stresu z nedostatečného výkonu. Na vaší práci se to pozná a dostanete to “sežrat”. Je důležité najít si rovnováhu mezi prací a osobním životem, která vám umožní být úspěšní jak v práci, tak v osobním životě.
Naučit se odpočívat…
Tím nerozumím to, že přijdete z práce, padnete a lížete si rány. Jde o aktivní odpočinek a dělání činností, které vás baví a naplňují vaše další tužby a zájmy. a Odpočinek je důležitý pro obnovu energie a pro prevenci vyhoření. Zdravotní sestry by měly najít způsob, jak se účinně odpočinout. Může to být například cvičení, meditace nebo jiné relaxační techniky. Je důležité pečovat také v péči o své fyzické a duševní zdraví, což může zahrnovat například zdravou stravu, dostatek spánku atd.
Být vděčný za to, co děláte…
Možná tomu nebudete věřit, ale vděčnost patří podle řady vědeckých studií k jednomu z nejúčinnějších klíčů k duševní pohodě. Je snadné se zaměřit na negativní aspekty práce a zapomenout na to, co je na vaší práci pozitivní. Nejste v práci pro nic za nic. Je důležité si uvědomit, jakou důležitou roli hrajete v péči o pacienty a jaký významný dopad může mít vaše práce na lidské životy. Pokud budete vděční za to, co děláte, budete se cítit více spokojeni a motivováni.
Stále se učit a rozvíjet své schopnosti…
Vzdělávání a rozvoj jsou důležité pro každé povolání. Stále se učte. Ale ne pro to, že musíte. Nemyslím tím plnit e-learning a z povinnosti jezdit na nudné kurzy. Učte se každý den od kolegů, jiných odborností, se kterými pracujete, ptejte se a stavte se pozitivně k příležitostem ke zdokonalování svých schopností.
To všechno se lépe řekne, než udělá. Chce to cíleně pracovat na přenastavení svého “mindsetu”. Nicméně, pokud budete mít reálná očekávání, budete komunikovat s kolegy, budete mít vyvážený životní styl, budete se umět odpočinout, budete vděční za to, co děláte, a budete se stále učit a rozvíjet své schopnosti, budete mít mnohem větší šanci na to, abyste byli spokojení s vaší prací a vlastně i s vašim životem.
(Foto: Pixabay)