Právopedie: Stížnost (17)
Pokud pacient není s poskytovanými zdravotními službami spokojen, může podat stížnost poskytovateli zdravotních služeb, který má povinnost stížnost prověřit a v zákonné lhůtě ji vyřídit. V případě, že stěžovatel není s vyřízením stížnosti spokojen, může se dále obrátit na správní orgán. Víte, jak správně stížnost vyřídit a jak postupovat v případě, kdy je vám doručena stížnost, k jejímuž řešení nejste příslušní?
OSOBY OPRÁVNĚNÉ PODAT STÍŽNOST
V případě nespokojenosti s postupem poskytovatele zdravotních služeb může proti tomuto postupu podat stížnost:
a) pacient,
b) zákonný zástupce nebo opatrovník,
c) osoba blízká (pokud pacient nemůže s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel),
d) osoba zmocněná pacientem (ke stížnosti musí být přiložena plná moc).
KAM SE STÍŽNOST PODÁVÁ?
Stížnost se podává k poskytovateli, na jehož jednání si stěžovatel stěžuje.
(Toto se může na první pohled zdát zvláštní, ale stížnost obvykle směřuje proti konkrétnímu zaměstnanci poskytovatele, k němuž je poskytovatel obvykle v postavení nadřízeného a má tedy možnost stížností napadené jednání posoudit.)
POVINNOSTI POSKYTOVATELE
Poskytovatel je povinen:
- vést evidenci o podání stížností a způsobu jejich vyřízení,
- umožnit stěžovateli nahlížet do spisu vedeného k dané stížnosti a pořizovat si kopie,
- navrhnout ústní projednání (pokud je to s ohledem na okolnosti vhodné). O ústním projednání stížnosti je vhodné vyhotovit zápis se závěrem (pokud stěžovatel s vysvětlením v rámci ústního projednání souhlasí, může být zápis považován za vyřízení věci, pokud však nesouhlasí, je třeba připravit formální písemnou reakci),
- vyřídit stížnost do 30 dnů ode dne, kdy ji obdržel (lhůtu je možné v odůvodněných případech prodloužit o dalších 30 dnů – o tomto je nutné informovat stěžovatele),
- poskytnout součinnost správní orgánu (v případě, kdy stěžovatel nebyl spokojen s vyřízením záležitosti a podal stížnost k příslušnému správnímu orgánu).
Poskytovatel lůžkové/jednodenní péče je dále povinen:
- vypracovat postup pro vyřizování stížností,
- zveřejnit výše uvedený postup spolu s informací o možnosti podat stížnost na veřejně přístupném místě (v rámci zdravotnického zařízení) a dále na svých webových stránkách.
(Viz § 93 zákona č. 372/2011 Sb.)
Pokud je stížnost podána k poskytovateli zdravotních služeb, přestože ten k jejímu vyřízení není příslušný, je povinen ji do 5 dnů ode dne obdržení prokazatelně postoupit věcně příslušnému subjektu a o tomto postoupení informovat stěžovatele. Pokud tedy například pacient napíše, že je nespokojený s postupem ošetřujícího lékaře a že požaduje jeho vyloučení z komory, pak je příslušným subjektem Česká lékařská komora, které musí poskytovatel tuto stížnost předat. (Viz § 93 odst. 3 písm. b) zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách)
ŘEŠENÍ STÍŽNOSTI SPRÁVNÍM ORGÁNEM
Pokud není stěžovatel s vyřízením stížnosti poskytovatelem spokojen, může následně podat stížnost ke správnímu orgánu, který danému poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb (ve většině případů to bude krajský úřad).
Správní orgán má na vyřízení stížnosti 30 dnů ode dne jejího doručení, 90 dnů v případě, kdy je třeba ustavit nezávislého odborníka a 120 dnů, pokud je třeba ustavit nezávislou odbornou komisi.
VYŘÍZENÍ STÍŽNOSTÍ (SANKCE)
Pokud poskytovatel/správní orgán zjistí porušení práv nebo povinností anebo jiná pochybení:
- uloží příslušnému zaměstnanci/poskytovateli nápravná opatření (používání zdravotnického prostředku v souladu s návodem výrobce, poučení pacienta o jeho právech apod.),
- podá podnět dalším orgánům (SÚKL, hygienická stanice apod.), případně příslušné profesní komoře (ČLK, ČSK apod.),
- a o výše uvedeném informuje příslušnou zdravotní pojišťovnu pacienta.
(Viz § 96 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách)
Následující článek série: Právopedie: Terapeutické privilegium (18)
JUDR. ANETA PELCMAN STIERANKOVÁ
Pražská advokátka specializující se na oblast zdravotnického práva. V rámci své advokátní kanceláře poskytuje komplexní právní pomoc poskytovatelům zdravotních služeb, zdravotnickým pracovníkům a pacientům.
Email: aneta@lawmed.cz
Web: lawmed.cz